SM- deltävling 2 i Hofors

Idag gick andra SM- deltävlingen i Hofors. Tävlingen bestod av 4 prov per varv och vi skulle köra 4 varv.

Första provet var ett nydraget enduroprov med väldigt mycket hala rötter och tight mellan svängarna. Gick mest i skogen men även i en lite öppnare plätt på en mindre knattecrossbana innan det fortsatte in i skogen igen. Det tog knappt 5 minuter. Det blev lite djupare spår mot slutet av provet men tyckte det höll förvånandsvärt bra med tanke på hur blött det varit tidigare.

Andra provet var ett extremprov med väldigt mycket sten. Det bestod nästan bara av sten faktiskt. Det blev ett jobbigare prov eftersom man hela tiden var tvungen att tänka till och ha tungan rätt i mun. Det var lite småhalt på stenarna så det blev lätt att framhjulet ville sticka. Även detta tog strax under 5 minuter.

Tredje provet var det längsta provet av de fyra. Det startade med att man körde upp för en gammal slalombacke som sedan gick in i skogen och man körde bland en massa rötter och ännu mera sten. Provet var inte lika halt på rötterna och stenarna som de föregående proven så det gick att ligga på lite mer. Provet var väldigt varierande då det var lite långsammare på vissa partier medan andra var väldigt snabba så det gällde att ha tempoväxlingar i kroppen. Mot slutet kom man tillbaka till slalombacken där det blev lite skrååkning och finare terräng. Provet tog 10-11 minuter.

Sista provet var Hofors crossbana som även vek av ner på knattebanan samt att de hade dragit om så man inte körde riktigt hela banan då depån var på startrakan så vi fick svänga av tidigare och slapp därmed en av backarna. Provet tog 2,5 minuter.

Inför starten var jag rejält revangesugen efter Falköping där jag blev 2a och ville idag vinna klassen. När jag väl stod på startlinjen var jag rejält peppad och ville bara att det skulle dra igång men redan efter 1 dryg minut var olyckan framme och jag stod på näsan. På en raksträcka missade jag en rot som stack upp lite mer än de andra och slog bort framhjulet för mig så jag slog i backen. När jag väl fått upp cykeln så var det bara på´t igen och jag försökte hitta ett bra flyt efter kraschen, vilket var ganska svårt. När jag väl kom i mål såg jag att jag slitit sönder nummerplåten och kylarvingen så jag började lappa ihop den med det jag hade i midjeväskan så jag inte skulle bli störd av lösa delar. Resten av varvet fick jag ingenting att stämma.

Efter 5 körda sträckor så låg jag 4 i klassen med 39 sek upp till ledande Andreas Linusson, vilket jag inte alls var glad över. Tror jag låg 11 totalt av alla så det var bara att börja jaga. När det bara var ett varv kvar hade jag kört ikapp ledaren så det bara var dryga 14 sek upp till förstaplatsen och kände då i kroppen att det kunde gå. När vi kört 14 prov av 16 så hade jag kört ikapp så pass att det bara skillde dryga 3 sekunder mellan mig och Linusson. Ut på näst sista provet kände jag att det var vinna eller försvinna. Jag visste att jag hade varit den snabbare av oss på det provet de senaste varven så jag gick ut och drog fullt direkt. Men så var oturen framme igen. Efter att ha kört en bit så släppte framhjulet och jag var omkull. När jag kom i mål efter provet var jag riktigt besviken på mig själv och fick dessutom reda på att jag tappat 19 sekunder på Andreas. Under sista provet var jag bara besviken så drog bara ut och körde för att ta igen så mycket jag kunde trots att jag visste att det var för mycket för att ta in helt.

Dagen slutade med en 2a plats efter Andreas Linusson och före Fredrik Johansson och 6a totalt av alla. Jag tycker att arrangören har gjort ett kanonjobb med proven med tuffare men körbara prov och transporten med varierad mellan tuffare och lättare vilket jag tyckte var väldigt bra, men kanske lite för tuff för motionärerna. Jag vill även tacka alla som hejar på utmed proven och min depåpersonal som gjort ett riktigt bra jobb idag!

Nu blickar vi framåt till nästa race som är VM i Italien nästa helg.

 

13 jun 2015

Välkommen

Välkommen till www.tsracing.nu.

 

 

 

 

 

 

 

         

 

 

          

 

 

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.    (klicka här för att förlänga premium)(info & kontakt)